Reis mee met de Kwaakjes naar Hawaii

Dag 15) Big Island

Dag 15

29-05-2019 Big Island

Zowaar weer geen wekker nodig gehad vanochtend. En wat denk je? Schijnt gewoon lekker het zonnetje weer. Bij de plaatselijke pomp anex kruidenierswinkeltje in Volcano hebben we wat water, brood, kaas en koffie gekocht. Bij het visitor center, acht minuutjes verderop, hebben we toen ons ontbijtje opgegeten. Om 09.00 uur ging het visitor center open en hebben we ons weer laten informeren over de verschillende wandelmogelijkheden. Maar eerst gingen we naar ‘Steam Vents' met uitzicht op de krater. Van daaruit liepen we een klein stukje van de Crater Rim Trail. Jeetje, wat is die krater groot! En her en der zag je rookpluimen uit de krater komen. Maar zoveel activiteit als precies een jaar gelden was er niet. Toen was er een behoorlijke uitbarsting en was het gehele gebied gesloten, zelfs de accomodatie waar wij in verblijven. Door de uitbarsting van vorig jaar is ook een deel van de Crater Rim Drive gesloten. De Halema'uma'u Trail was wel open, zodat we nog een stukje dichterbij de krater konden komen. Meest van tijd liep je in het regenwoud. Prachtig! Na 1,3 km waren we bij het lava plateau aangekomen. De krater zelf lag natuurlijk veel verder, op een veilige afstand. Eenmaal weer terug werd het tijd voor een vroege lunch in het Volcano House met prachtig uitzicht op de krater. Na een burger en een salade vervolgden we onze weg naar de Chain of Crater Road. Een mooie weg die ons helemaal naar de zuidkust leidde. Het was alleen uitkijken voor overstekende N?n?'s, de Hawaiaanse gans. En inderdaad, we moesten even diep in de remmen. Een achterop komende auto wilde ons vervolgens inhalen, maar dat is vrij lastig met tegenliggers! Dus dat was een hoop getoeter. En daar bleef het gelukkig bij. Onderweg had je ook prachtige vergezichten over de lava. Zo waren er in 1969 en 1974 ook behoorlijke uitbarstingen geweest met als resultaat prachtige lava velden. Eenmaal bij zee aangekomen was er nog een mooie ‘Arch' in zee te zien. De weg hield hier op. De uitbarsting van 2018 heeft de weg vernield. Te voet kon je nog wel verder. We hadden toch nog maar weinig foto’s van de lava en dus liepen we een stukje verder, zodat we ook nog ‘verse’ lava van een jaar geleden op de foto hebben. Aan de kust was het overigens nog aardig weer en nog behoorlijk warm, maar keek je naar de weg omhoog, dan zag je donkere wolken alweer binnen drijven. Op de terugweg hadden we dan ook weer wat regen. Om 16.00 uur waren we weer in het dorp aangekomen. Volcano stelt echter weinig voor. We hebben alleen wat lodges gezien en een aantal restaurantjes en dan natuurlijk nog de pomp met het kruidenierswinkeltje. Daarachter had je het Lava Rock Café waar we even een biertje aan de bar hebben gedronken. Tijd voor een powernap voordat we bij het Kilauea Lodge Restaurant zij gaan eten. Daar hebben we heerlijk genoten van een risotto met lokale champignonnetjes en een steak. Redelijk vroeg waren we weer ‘thuis’ zodat we de koffers weer goed konden inpakken. Dit keer maar een kort verblijf en dus morgen weer een reisdag. Maar geen vlucht dit keer, het wordt alleen maar toeren naar het noordwesten. Maar eerst lekker slappie doen. ?